مقالات

چگونه یک صندلی چوبی را تمیز کنیم؟

صندلی‌های‌ چوبی هیچ وقت از مد نمی‌رود و بازارش همیشه سکه است. اما تمیز کردن این صندلی‌ها نیاز به ابزار و مواد مخصوصی دارد تا رنگ و بافت چوبی آن حفظ شود. با استفاده از مواد و تکنیک‌های درست تمیز کردن، صندلی چوبی و دیگر وسایل چوبی شما همیشه برق خواهند زد، فارغ از اینکه چقدر از عمر آن‌ها می‌گذرد.

انتخاب تمیزکننده مناسب

1. از به‌کاربردن مواد شیمیایی قوی خودداری کنید:

وسایل چوبی یا از چوب خام و دست‌نخورده ساخته شده‌اند یا اینکه رنگ‌ شده‌اند. اما از هر نوع که باشند به‌راحتی با شوینده‌های شیمیایی قوی آسیب می‌بینند. بنابراین از استفاده از مواد شوینده‌ای که مخصوص چوب نیستند خودداری کنید تا به چوب یا رنگ آن آسیبی نرسانید. حتی بعضی از شوینده‌هایی که ادعا می‌کنند مخصوص چوب‌اند می‌توانند آسیب‌زا باشند. بنابراین مواظب باشید شوینده‌ای را که انتخاب می‌کنید بدون مواد تشکیل‌دهنده قوی‌، مثل سولفات، باشد.

2. از روغن‌های تمیزکننده استفاده کنید:

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای تمیزکردن چوب استفاده از شوینده‌های روغنی است. شوینده‌های مایع می‌تواند بسیار قوی باشد، درحالی‌‌که شوینده‌های روغنی دارای مواد محافظت‌کننده هستند. دقت کنید که بیشتر روغن‌ها از مواد معدنی تشکیل شده‌اند، هرچند روغن‌‌های گیاهی هم وجود دارند.

3. به دنبال شوینده‌های مخصوص چوب باشید:

برای شستن سطوح چوبی از به‌کاربردن شوینده‌های همه‌کاره خودداری کنید، چراکه فرمول آن‌ها برای تمیزکردن جنس‌های حساسی مثل چوب ساخته نشده است. پس به‌جای آن‌ها از شوینده‌های مخصوص چوب استفاده کنید.

4. از دستمال بدون پرز استفاده کنید:

برای اینکه سطح صندلی چوبی‌تان خط نیفتد از دستمال نرم و بدون پرز، مانند دستمال‌های مایکروفیبری، استفاده کنید.

تمیزکردن صندلی چوبی

1. سطح صندلی را گردگیری کنید:

قبل از استفاده از شوینده، سطح صندلی چوبی را با استفاده از یک گردگیر از جنس پَر یا یک پارچه خشک گردگیری کنید. توجه کنید که گردگیری نکردن وسایل چوبی پیش از تمیزکردن آن‌ها می‌تواند به فرورفتن گردوخاک داخل بافت و شیارهای چوب منجر شود. بنابراین همیشه قبل از تمیزکردن یک گردگیری کوچک انجام دهید.

2. شوینده را روی دستمال بریزید:

  یکی از اشتباهات رایج در تمیزکردن وسایل چوبی ریختن یا اسپری‌کردن مستقیم ماده شوینده روی وسیله است. چیزی که می‌تواند رنگ و جلای چوب را از بین ببرد و از خود لکه به جا بگذارد. اما ریختن شوینده روی دستمال باعث می‌شود مطمئن باشید شوینده را به‌طور یکنواخت روی سطح چوب پخش می‌کنید.

3. دستمال را با حرکات بلند دست روی چوب بکشید:

برای اطمینان از اینکه شوینده کاملا و به‌خوبی به همه قسمت‌های سطح چوبی رسیده است، دستمال را با حرکات بلند روی سطح بکشید و از فشار و وزن دست خود هم استفاده کنید. دقت کنید زمان مورد نیاز برای ماندن شوینده روی چوب، پیش از اینکه به مرحله بعد بروید، با توجه به نوع شوینده بین 10 تا 20 دقیقه متفاوت است.

4. مواد شوینده باقی‌مانده را پاک کنید:

نگاهی روی سطح کل چوب بیندازید و اگر ماده شوینده‌ای باقی مانده است آن را پاک کنید. به این ترتیب از آسیب‌رساندن به چوب یا جلای آن جلوگیری می‌کنید. همچنین مطمئن می‌شوید شوینده به‌صورت یکنواخت همه قسمت‌های صندلی چوبی شما را پوشانده است.  این مرحله به‌ویژه وقتی از شوینده روغنی استفاده می‌کنید اهمیت دارد، چراکه روغن‌ها از خود لکه به جا می‌گذارند.

مرحله پایانی

1. اجازه دهید صندلی خشک شود:

بعد از پاک کردن، اجازه دهید سطح چوب صندلی خشک شود. این کار 10 تا 20 دقیقه زمان می‌برد. برای سرعت دادن به زمان خشک‌کردن، می‌توانید از پنکه استفاده کنید. اگر از شوینده مایع استفاده می‌کنید، مراقب باشید هیچ مایعی روی چوب باقی نماند و آن را با دستمال خشک کنید.

2. از روغن چوب استفاده کنید:

برای آب‌بندی چوب از روغن چوب استفاده کنید. این کار نه‌تنها از لکه‌افتادن چوب جلوگیری می‌کند بلکه تمیزکردن آن را برای دفعات بعدی راحت‌تر می‌کند، چراکه جرم‌ها و کثیفی‌ها به‌راحتی از روی آن پاک می‌شود. این کار را هر چند ماه یک بار انجام دهید تا به این ترتیب صندلی چوبی شما از شر گرد و خاک در امان بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *